(0 varer) 0,00 kr.

Hvorfor er NMEA2000 fremtiden?

Som Danmarks førende firma inden for NMEA2000 bliver Lyngaa Marine bliver ofte spurgt om hvorfor NMEA2000 er fremtidens standard. Vi forsøger her at forklare, hvorfor alle elektronik og bådproducenter satser på netop NMEA2000.


NMEA 2000

For at forstå hvorfor den maritime branche samstemmende har kastet sig over NMEA2000 og gjort det til den nye standard er det vigtigt at erkende at tiden for proprietær standarder er forbi. Altså standarder som kun producenten selv havde adgang til og derved kunne fastholde kunden til så længe båden lever, at anvende netop denne producents varer.

Samme trend har også gjort sig gældende i mange andre industrier. Automobilindustrien har for længst indset at der var behov for samarbejde og udviklet en fælles kommunikationsstandard kaldet J1939. Verdens mekanikere kan nu med et enkelt instrument finde fejl på alle producenters anlæg som benytter denne standard.

Inden for den maritime branche har der i mange år eksisteret en standard (NMEA0183) for hvordan navigationsinstrumenter kunne tale sammen. Men andre instrumenter og systemer har ikke været en del af denne standard og det har derfor ikke været muligt at integrere motorer, navigationslys, alarmer mv. i et samlet system.

Hvad er NMEA2000?

NMEA2000 er defineret af den amerikanske organisation for maritim elektronik National Marine Electronic Association. Den samme organisation som også havde defineret den tidligere standard.

NMEA2000 er et Can-bus system og har ud over en skærmledning fire ledninger i kablet. To til strømforsyning af de enheder som er tilsluttet og to ledninger til kommunikation.

Begge ender er systemet er forsynet med en terminator og enhederne kobles enkelt på ved hjælp af et ”T-stykke” og en forlængerledning.

Hvorfor er der behov for at integrere forskellige systemer?

Ved integration af systemer spares der vægt og informationer bliver tilgængelige på tværs af systemerne. Pludselig kan motorens brændstofsystem selv beregne forbruget per sømil eller hvor meget der er tilbage i en brændstoftank under selv den værste krængning. Men ved kun at have en ledning igennem båden, reduceres vægten og installationstiden dramatisk.

Hvem bruger NMEA2000?

I dag bruger alle båd og navigationsproducenter NMEA2000. Nogle har af kommercielle grunde været meget tilbageholdende med at tage den nye standard i brug. Men heldigvis har de sidste producenter nu indset at en fælles standard er vejen frem. Nogle anvender dog stadig egne navne for deres netværk, som Simnet, Seatalk NG og Nav-Net. Men bag skallen er det NMEA2000 og kan læses af alle andre instrumenter.

Er et integreret system ikke en risikofaktor?

En af de myter vi ofte støder på hos vores kunder er, at en integreret løsning er mere sårbar end et antal af stand-alone løsninger. Dette har nu ikke vist sig at være tilfældet, da en af reglerne i et NMEA2000 netværk er at alle enheder skal være autonome. Dvs. at alle sensorer, som vindmåler, GPS, ekkolod etc. Broadcaster deres informationer på det fælles netværk. Brugere af informationerne lytter og læser netop det de har brug for.

Anvendes der NMEA2000 kabler af ordentlig kvalitet, vil der ikke normalt opleves problemer. NMEA2000 standarden forudsætter også vandtætte stik og skærmning af særdeles god kvalitet.

Er NMEA2000 dyrere?

Nej. NMEA2000 har ikke gjort den maritime elektronik dyrere. Men har til gengæld skåret en stor del af installationsomkostningerne. Samtidig har det åbnet mulighed for at anvende elektronik på tværs af producenterne og derved givet mulighed for kombinere på tværs af de forskellige producenter.

Anbefaling:

Vores anbefaling er derfor ikke bare at satse på den nye standard, men også at udnytte den helt ud. Sammensæt udstyret efter behov og lad ikke tekniske ”samspilsproblemer” begrænse lysten til at lave lige netop det skib der passer bedst.